Friday, 25 November 2011

Kohti historian loppua sittenkin?


Eli oliko Francis Fukuyama kuitenkin oikeassa? Tämä on kysymys, joka nousee mieleen, kun seuraa ”Arabi-kevään” tapahtumia. Vuodenajat tosin menevät sekaisin, kun ”kevät” ainakin poliittisena tapahtumana näyttää jatkuvan syksyyn ja pidemmällekin.

Fukuyama väitti kirjassaan Historian loppu ja viimeinen ihminen  (The End of History and the Last Man) 1990-luvun alussa, että kaikki kansakunnat kulkevat samaan suuntaan ja liikkeelle paneva voima on viime kädessä sama: vapauden halu, jonka seurauksena kaikki päätyvät lopulta elämään jonkinlaisessa liberaali-demokratiassa.

Aika monet irvistelivät ajatukselle (lasken itseni tähän ryhmään), vaikka sillä oli jotain uskottavutta Neuvostoliiton johtaman blokin hajottua. Kun sodat sitten syttyivät (tai sytytettiin) lähi-idässä ja islamististen liikkeiden terrorismista tuli hallitseva puheenaihe, Fukuyaman teesi kuopattiin suosiolla. Historia nytkähti uudelleen liikkeelle.  

Egyptissä mielenosoitukset jatkuvat maan sotilashallintoa vastaan, koska Mubarakin syrjäyttäminen keväällä näyttää mahdollistaneen vain miniaskeleen  vapaampaan ja demokraattisempaan suuntaan. Mutta mistä kumpuaa näinkin monen maan (Tunisia, Egypti, Libya, Syyria, Jemen ainakin) samantyyppinen liikehdintä. Se vaikuttaa spontaanilta. Ja jos tarkastelemme vaikkapa eurooppalaisten maiden yhteiskuntajärjestelmiä viime vuosisadan alusta tähän hetkeen, niin liberaali-demokratiat ovat vieneet täysvoiton.

Noin kuusikymmentä vuotta sitten, kun ns. analyyttinen historianfilosofia syntyi, kyseistä pohdiskelua kutsuttiin ”spekulatiiviseksi historianfilosofiaksi”. Nimitys on huono, koska se ei välttämättä ole sen spekulatiivisempaa kuin mikään muukaan filosofia. Itse asiassa päinvastoin. Kyseessä on toki meta-historiallinen selitys(yritys), mutta keskustelua sen kestävyydestä voi käydä todistupohjaisesti. (Timo Vihavainen pyrki elvyttämään Suomessa lajityyppiä, vaikkakin laihoin tuloksin. Ks. kirjoittamani arvostelu Agricolan historiaverkossa. Hänen ajatuksensa on tavallaan Fukuyaman teesi käänteisesti. Maailmasta ei tule suurta länsimaista demokratiaa, vaan länsimaat tuhoutuvat muiden kulttuurien puristuksessa. Spenglerin hengen läsnäolo on aistittavissa).

Toki on syytä olla varovainen. Emme tiedä mihin ”Arabi-kevät” johtaa. Ja jotkut väittävät, että EU on se itse epädemokraattinen pääpiru (neutraalimmin puhutaan ”demokratiavajeesta”). Silti tapahtumat panevat miettimään. Ja jos EU demokratisoidaan joko sisäisesti tai pirstaloimalla, niin sehän vain lisäisi Fukuyaman teesin tenhoa…

No comments:

Post a Comment